Varför hatar borgarna hyresrätterna ?


Alltså ! Om jag bor i en större villa någonstans i Sverige (företrädesvis nära Stockholm)så slipper jag numera fastighetsskatten, Jag kan göra avdrag för städhjälp, jag slipper förmögenhetsskatten och får Maud som hon vill skall jag snart få skattestöd att skotta snö och gå ut med hunden (Jo det är sant !). Jag har dessutom tillgång till både ROT avdrag och en rad olika andra investeringsstöd.

Bor jag i en lägenhet någonstans i Sverige har jag inget stöd alls från staten. Jag skall snällt betala fastighetsskatten (som blir en del av månadshyran), mitt fastighetsbolag får ingen hjälp med investeringar (som blir en del av månadshyran) och all städning av trapphus och liknande betalas själva (och blir en del av ... ja ni fattar!).

Denna särbehandling av villaägare är pinsam, orättvis och drabbar naturligtvis många människor med lägre inkomster som via sin skatt direkt skall betala till en grupp villaägare i Sverige, där principen idag är ju större villa ju mera bidrag från staten.

Eftersom det finns ca en miljon hyresrätter i Sverige så kan dock denna politik snabbt slå bakåt den 19 September.

Jörgen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar