Politik är svårt

I politiken finns inga enkla svar, inga enkla lösningar. Det finns alltid å ena sidan och å andra sidan. Självklart även inom partier, i alla fall i Socialdemokraterna.

På marknaden i dag satte en man på sig en M-knapp i M-tältet och kom sedan till mig. Han var pensionär och missnöjd med sin pension, han tyckte inte M hade gjort något positiv alls gällande det. Han hade tidigare varit företagare och kunde inte så något bra som Alliansen gjorde under de senaste åren för företagere. Han tyckte att Göran Persson är den bästa stadsminister Sverige haft.

Jag behövde självklart fråga vilken typ av samhälle det är han vill se. Något häpen över svaret -Ett samhälle där resurserna fördelas på alla människor, och inte bara några få.Tycker du det är typiskt Moderat, frågade jag. Då är det inte bara svårt, då var det helt ologiskt och inte ett enda argument föll så jag förstod det.

De åsikter jag har om saker i samhället (jag har inte åsikter om allt dock, eftersom jag inte hunni tmed att fundera på allt. Allt är mycket) handlar alla om att ta det åt det mål jag har, som påminner om mannen med M-knappen. Då måste jag välja det parti som liknar det mest. Det är logiken. Men eftersom allt inte är svart och vitt måste man vrida många gånger och inte allt är så enklet som det verkar från början.

Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar