Hudiksvall gillar debatt

Hiskeligt tidigt lämnade jag Gävle för att bege mig till Hudiksvall.
På Bromangymnasiet var det nämligen dags för debatter.

Jag pratade om att valet inte är vilket val som helst.
Det är inte som att välja tandkräm eller facebookgrupp.
Det handlar om vilket samhälle vi vill skapa.
Ett samhälle som vi bygger tillsammans, som är tryggt för alla, eller ett samhälle där klyftorna ökar och de rika blir rikare?

Vi säger nolltolerans mot ungdomarbetslöshet. Fler hyresrätter och fler utbildningsplatser. Klimatsmart politik som satsar på tåg.

Jag kände mig nöjd.
Särskilt efteråt när flera elever kom fram och sa att de nu bestämt sig för socialdemokraterna.

Då vet man att det var värt den tidiga morgonen.
För hellre superdupertidiga morgnar varje dag fram till valet än fyra år till med en politik där klyftorna ökar.

Ellinor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar