Ont i fotarna

Eftersom jag gått i flumskola så skojar jag till det och skriver fotarna istället för fötterna i rubriken.
I dag har jag haft den stora förmånen att träffa tre klasser. En på Borgis tillsammans med Ulla Andersson från Vänsterpartiet. Många bra frågor och intressant diskussion.

Därefter har jag och Ellinor tillsammans varit på Thoréns. En etta och en tvåa. För mig var det första gången jag var där och det var, precis som på Borgis, jättekul.

På Thoréns hade vi ett lite annat utrymme och tid med eleverna och talade bara om vår politik. Så skönt att kunna göra de i lugn och ro och inte de här skoldebatterna, som jag ärligt talat inte är nåt större fan av.

Att diskutera politik med unga och förhoppningsvis påvisa hur kul det är, är det bästa!

En fråga vill jag lyfta särskilt appropå "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov", dvs att de som tjänar mycket pengar betalar lite mer skatt ...

-Men ska det inte löna sig att jobba hårt? Ett lite rufft svar är då det ganska talande
- Jo, det tycker nog vilken undersköterska som helst.

Alltså, vi sprider ofta en bild av att typ chefer inom företag jobbar så vansinnigt hårt och det därför är helt rimligt att de ska tjäna en massa mer pengar (och inte behöva saktta mer för dom), för att det skulle vara rättvist på något sätt. Frågan är ju snarare, varför de människor som sliter hårt på sin kropp ska ha SÅ MYCKET mindre kvar i sin plånbok.

Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar