Tack!

Nu har jag tillsammans med Inger från Moderaterna och Andreas från Miljöpartiet träffat en stor grupp med tjejer som pluggar olika program på Polhemsskolan.

Jag tar med mig många saker från den pratstunden, men det absolut övergripande är att dom känner att det är ett stort avstånd till politiken, att det känns svårt och att de inte vet hur de gör för att få kontakt eller tycka till.

Jag tror inte att det är unikt för unga, men det finns en stor demokratisk vinst i att unga människor känner att politik är roligt och för dom!

De kändes exempelvis att det är stort fokus på pensionärer och väldigt lite fokus på unga i valdebatten. Det har de rätt i. Vi gör det vi kan för att lyfta ungdomsfrågor.

Jag ska nu fundera på hur vi involverar unga, hur vi informeras av unga, hur de känner att Ungdomsrådet i Gävle är en möjlighet, hur de ska kunna närma sig politiken och tvärtom.

Tips?

Jag hade gärna haft ännu längre tid med de här tjejera, tror det finns väldigt mycket som vore bra att prata med dom om.

Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar