Död åt white trash! Leve white trash!

Sitter och pratar med en vän. Vi pratar om en väldigt ung tjej som ska få barn. En tjej som inte tvekar över att dela den upplevelsen online med andra, typ via Facebook. Då slinker det där begreppet ur vännens mun. White trash. I sammanhanget föll det sig nog ganska naturligt, man säger lite så ibland. Rätt många av oss. Men när jag tänker på det så inser jag att det inte känns så bra. Alls.

För white trash-begreppet används ofta bara som ett nytt ord för en urgammal företeelse, nämligen klassförakt. Vi ser ner på den unga tjejen som lever ut och visar upp ett beteende som går emot normen för hur vi ska bete oss. Normen som egentligen bygger på borgeliga kulturella värden. Jag säger inte att jag istället tycker att vi borde se upp till den tjejen, det är kanske varken önskvärt eller eftersträvansvärt, däremot är det fult att se ner på henne bara för att hon inte gömmer sig utan visar upp vem hon är och kommer från.

För kanske handlar det om hur man lever ut sin klasstillhörighet? Lever du med den utanpå eller inuti? Jag upplever att det anses finare att leva med den inuti. Så att det är lättare att tycka synd om. Lite bättre om någon skäms litegrann och inte tror att den kan så mycket. Mindervärdeskomplex som arbetarklass är okej.

Att däremot visa upp och nästan stoltsera med sin klasstillhörighet är både fult och vulgärt. Om du visar upp hur du inte passar in i normen ska du straffas och åläggas med white trash-stämpeln. Du kan hamna där på många sätt. Genom att ha en blogg med många stavfel, genom att klä dig för trashigt på festen, genom att lägga upp bilder från en ful lägenhet på nätet, ha en partner med stor åldersskillnad osv.
Är du tjej blir du förstås ännu hårdare dömd.

Jag hatar white trash, eftersom jag hatar klassamhället. Den ojämlikhet som delar människor och dömer vissa till framgång och andra till motgång. Vissa till högstatus och andra till lågstatus. Däremot hatar jag inte dom vi ibland kallar för white trash. Arbetarklassen. Tvärtom. Död åt white trash! Leve white trash!


Ellinor

2 kommentarer:

  1. white trash= Foppa flopp....men tror på alla i alla fall och därför blir det S för mig den 19/9....inget annat ändrar det:)

    SvaraRadera
  2. Foppatofflor. Det är liksom ett kapitel för sig.

    SvaraRadera