Moderaten är lite ledsen

Moderaten Lars Beckman har läst om oss i tidningen i morse och skriver:

Att i det läget fördubbla arbetsgivaravgiften för ungdomar är så dumt att klockorna stannar - och tyvärr så de tre riksdagskandidaterna inte några kritiska frågor från media, men svara gärna här på bloggen;

- Hur kan det leda till fler jobb att man fördubblar arbetsgivaravgiften för unga? Det är en ren och skär ungdomsskatt som socialdemokraterna inför!


Jag har lärt mig att uttrycket "så dumt så klockorna stannar" är ett riktigt uttryck genom att googla det, och det tackar jag för. Har dock aldrig varit med om att några klockor stannat pga dumhet. Nåja.

Detta har Beckman frågat flera gånger förut så det är egentligen inte det att han inte hört svaret, bara att han vill berätta hur illa han tycker om socialdemokratin. Här är ett svar han (och hans kompis) fått förra veckan:

Det handlar om ett missnöje över vårt förslag att inte ha låga arbetsgivaravgifter för alla ungdomar, utan enbart för de företag som gör en anställning där en ungdom går från arbetslöshet till arbete, något som vi vill prioritera. I dag används våra skattepengar på ett sätt som vi inte tycker är effektivt. Genom att rikta pengar dit de mest behövs kan vi istället göra fler satsningar som faktiskt genererar jobb för unga.

Bjerkén och Beckman nämner själva Mc Donald´s, ett företag som med den moderata politiken fått 50 miljoner i extravinst utan att för den sakens skull anställa flera än vad de skulle ha gjort annars. Med andra ord är den moderata poltiken precis det vi kan förvänta oss, att ta från våra skattepengar och ge till företag i ren vinst.

Vi vill se en politik där satsningen faktiskt leder till nya jobb, därav vårt förslag om arbetsgivaravgifterna. Påståendet om att vi på något sätt skulle tycka snabbmatsarbetare är mindre värda är rent skitsnack. Vi ser med förtvivlan hur LO:s hjälptelefon för sommarjobbare rings ner av ungdomar som blir illa behandlade på sina jobb. Att ungdomar utnyttjas av företag måste få ett stopp. Just för att de är människor och mycket värda.


Så enkelt var det.

/Elin

8 kommentarer:

  1. Varför är Alliansens företrädare så intresserade av att ge en felaktig bild av de röd-gröna förslagen??

    De pratar ingenting om sin egen politik?? Bara kastar skit på de röd-gröna - har de redan gett upp??

    SvaraRadera
  2. Jag har ett litet företag, i dagsläget är det bara jag själv som jobbar i det. I september kommer jag anställa en 22;åring och denna person kommer få 26´000/månad. Med erat förslag så kommer denna person att kosta 49´015kr mer per år för mig. Om ni tycker det är småpengar så har ni aldrig drivit ett företag.

    Jag tar en enorm risk med detta och kommer definitivt att få gå ned i min egna lön samt jobba mer bara för att kunna ha kvar denna person.

    Jag är i en bransch där man säljer sin tid (it) och det är riktigt svårt att hitta bra kompetens.

    Så, kommer jag klara nästan 50´000 mer per år? Jag vet inte, inte en j-vla aning, jag hoppas det. Men 50´000 är mycket i tid som måste säljas, nära en hel månad. Jag har jobbat både semestrar och helger för att förbereda mig inför denna anställning (buffert...) och ni viftar bort det som att pengarna riktas fel. Förklara för mig hur fel dessa pengar hamnar?

    Vad ni spelar om är utebliven kommunalskatt på 100´000 då personen flyttar hit.

    Ni tror jag kan anställa en som går från arbetslöshet? Tror ni jag vågar det? Tror ni jag kommer ha en sådan pass stor buffert (utbildning tar tid = kostar pengar)? Jag har haft ritkigt tur som fått tag på denna person och möjligheten till halv arbetsgivaravgift har fått mig att våga ta steget.

    Ni måste kunna se saker från småföretagarnas perspektiv vilket ni med all tydlighet visar att ni inte gör.

    Erat förslag innebär för mig att ni säger till mig:
    - Hörru din idiot, du skall inte ha semester eller vara ledig på helgerna, du kan även glömma att bara jobba 8h per dag, du skall pinas, du skall inte kunna sova på nätterna och du skall framförallt tryckas-ned för din dumdristighet, lägg ned företaget och börja hos någon stor arbetsgivare istället eller lev på bidrag.

    Tacksamt... J-vligt tacksamt..

    Jag har väldigt svårt att förstå varför jag skulle rösta på er.

    SvaraRadera
  3. Hej anonym! Du gör en mycket olycklig och också felaktig tolkning.
    Här: http://www.driva-eget.se/har-ar-partiernas-syn-pa-foretagande-9212264

    kan du läsa om vad olika partier sagt om småföretagande, och där ser du också att Socialdemokraterna vill göra undantag, dvs ha låga arbetsgivaravgifter för de företag som är små, som ditt. Vi förstår att små företag är lika viktiga som de är sårbara. I våra riktlinjer som fastslogs av socialdemokraternas kongress i november fastslogs också efter en lång diskussion om just småföretagare, att trygghet för småföretagare är mycket prioriterat. Sidan 19-23 rekommenderas: http://www.socialdemokraterna.se/upload/Central/dokument/pdf/Politiska%20riktlinjer%20slutversion.pdf

    Men här är ett citat:

    "Det ska vara lätt att växla mellan anställning och företagande. Det innebär
    alltid en risk att starta företag, men om otrygghetsgapet blir för stort kommer
    många goda affärsidéer att förbli just idéer. Den trygghet som anställda har vid sjukdom, föräldraskap eller arbetslöshet
    måste i större utsträckning gälla även företagare."

    Det är ur ett småföretagarprespektiv kan man säga. Två av oss (vet inte hur det är med Jörgen) är uppvuxna med föräldrar som är egna företagare, så vi har viss insikt i vad det innebär. Just därför ser vi hur trygghetssystemen måste utökas. Ingen ska behöva känna den oro som du så tydligt uttrycker.

    Och vad gäller pengar så har Socialdemokraterna också sagt att det ska vara mycket lättare att få lån/startaegetbidrag för att komma igång.

    Bra va?

    SvaraRadera
  4. Punkt 1 - riskkapitalavdrag, skippa förmögenhetsskatteidéerna istället

    Punkt 2 - Ointressant för min verksamhet, man kan inte låna pengar till anställning

    Punkt 3 - 50´000 för 2-3 anställda är alltså för min del 3ggr mindre än dagsläget

    Punkt 4 - Utbildning är alltid bra, de hjälper dock inte mig.


    Sida 19-23 har inte ett enda konkret förslag mer än att ni tror att det är de olika försäkringarna som behöver stärkas?

    Låna till anställning? Lån används till investeringar om du är i den branschen (industri), i min bransch behövs inte detta då man säljer sin huvudets innehåll snarare.

    Även Jörgen har en far i åkeribranschen i vilken han sitter i styrelsen men företaget verkar inaktivt.

    SvaraRadera
  5. Ett tillägg.. Grundproblemet ni måste lösa är:
    Hur vågar man anställa sin första person när det innebär att allting ökar med 100%. Det är bra mycket enklare när man är fler då det procentuellt blir en mindre risk.

    De enda partier som hittils verkar ha bästa lösningen är centerpartiet och folkpartiet.

    Idealet vore en stegrande arbetsgivaravgift från 0 vid en anställd och därefter stigande för att vara uppe i dagens nivå 31,42% vid 10 anställda, då skulle det hända saker.

    SvaraRadera
  6. "0 vid en anställd" ??? Menar du att denna anställda inte skulle ha pension, sjukförsäkring, arbetsskadeförsäkring osv - för det är vad arbetsgivaravgifterna betalar ???

    Jag förstår inte varför någon stackers människa ska vara utan detta ???

    SvaraRadera
  7. Spontant tänker jag att det också är ett ansvar för en arbetsgivare att ha en anställd, men att man har kalkylerat med att det faktiskt ska gå plus eftersom man ska utöka verksamheten och därmed vinsten.

    Samhället har betalat utbildningskostnanden, subventionerar arbetsgivaravgifterna. Jag tycker att det företag som (mest troligt med god affärsidé) kommer att tjäna pengar på en anställd också ska ta ett ekonomiskt ansvar. Som Hanna skriver är arbetsgivaravgiften pengar som används til pension, föräldraförsäkringsavgift och sjukförsäkringar bland annat. //Elin

    SvaraRadera