Nyckeln till integration?




Blir riktigt förbannad av Folkpartiets valaffisch med Nyamko som säger att språket är nyckeln till integration. Det får mig att tänka på citatet nedan:


"Först sa de att språket är nyckel till integration, och jag lärde mig språket, jag var ju barn när jag kom till Sverige. Sedan sa de att utbildning är nyckel till integration, jag har utbildat mig. Sedan sa de att arbete är nyckel till integration, efter att jag sökt många jobb, fick jag ett. Sedan sa de att sociala koder är nyckel till integration, jag är ju uppvuxen här men försökte ändå att lära mig de sociala koderna på arbetsplatsen. Men jag har fortfarande inte blivit integrerad och kommit in i samhället. Jag trodde först att det var fel på mig, men när jag pratar med många andra i min situation ser jag att nyckel till integration är att vara född blond och blåögd av svenska föräldrar."

Precis. Det är inte så enkelt Nyamko. Vi har en strukturell diskriminering.

Integrationsdebatten har en tendens att alltid handla om en ensidig process. Något som "dom där" ska göra. Assimilering är det man menar, trots att man inte säger det.
Jag är så trött på det.
Så trött på Nyamko.

Så oerhört laddad för ett regeringsskifte.

Ellinor

3 kommentarer:

  1. Du blir alltså förbannad över att folk som kommer hit ska behöva lära sig språket? Har du varit på semester där man inte pratar så bra engelska och där alfabetet ser annorlunda ut? Som turist klarar man sig men att flytta dit skulle vara jobbigt. Kan man språket däremot kan man alltid fråga sig fram.

    Så hur ser din lösning ut då? Ska alla vi som redan bor här ta kvällskurser i 14 olika språk och kulturer så att alla känner sig som hemma när de kommer hit? Att skylla på strukturell diskriminering är ett bekvämt sätt att bortförklara sitt eget misslyckande.

    Det är precis sånt här som gör att SD förmodligen kommer in i riksdagen (tyvärr). Flyttar man till ett nytt land anpassar man sig till det landets seder och bruk, inga konstigheter...om man inte är politiker förstås.

    SvaraRadera
  2. Det jag blir förbannad över är att språket lyfts fram som nyckeln till integration, trots att det inte alls handlar BARA om språk. Trots att människor som pratar perfekt svenska diskrminieras i jobbansökningar, i krogköer och i vården. Det sitter alltså inte i svenskkunskaperna utan i namn eller hudnyans. Det gör mig arg att samhället är sådant.

    Självklart är språk viktigt. För att kunna utbilda sig. För att kunna ha roliga samtal med kollegor osv. Jag har själv bott i Tyskland och vet hur mycket enklare det var att kunna tyska. Vi måste se till att det finns en bra språkutbildning för alla. Förstås.
    Det handlar inte om det.

    Strukturell diskrminiering är inget jag använder som argument för att skylla bort något. Det är något som existerar högst verkligt för väldigt många. Och att det är ett misslyckande i ett samhälle är jag den första att skriva under på.

    Som du säkert förstår så menar jag inte att du ska ta kurser i 14 språk. Däremot menar jag att integration är en flersidig process. Vårt allas ansvar att skapa det samhälle vi vill ha. Tex. både den som står i krogkö och den som vaktar krogkö, vad vi lär våra barn osv.

    Framförallt handlar integrationspolitik för mig om klassisk utjämningspolitik. För det handlar också om klass. Att inte ha svenskt ursprung innebär tyvärr ofta också att man har sämre ekonomiska förutsättningar. Att man hör till den så kallade arbetarklassen. Färre kronor över i plånboken, trängre boende, lägre vidareutbildningsnivå, högre arbetslöshet. Därför är kampen för ett integrerat samhälle också en kamp mot ojämlikhet i stort.

    SvaraRadera
  3. Jag känner högutbildade svenskar som fick söka över 100 jobb innan de fick en anställning. Du hör aldrig dem klaga över diskriminering. För att få ett jobb idag måste man nästan ha kontakter.

    Men för att knyta kontakter, skaffa sig en utbildning mm krävs oftast att man kan språket. Alltså, språket är nyckeln till integration då det löser upp en massa knutar för den nyinflyttade.

    Att man då säger att man är diskriminerad när man knappt kan språket, inte har någon utbildning och inte orkar jobba under en månad för att man fastar retar mig en hel del. Har man ett företag måste man få anställa den som är mest lämpad, inte den det är mest synd om.

    SvaraRadera