Sergio svarar Patrik Stenvard om landstinget

Svar till Patrik Stenvard, Moderat oppositionsråd i landstinget Gävleborg, där han i den här bloggen ställde frågor till mig om landstingspolitik.

Landstingspolitik är viktigt, så visst är jag glad över att engagera mig i den.
Det stämmer det du säger Patrik; Stadsbussarna är finansierade av Gävle kommun, dock är landstinget den organisation som finansierar förbindelserna mellan kommunerna, i Gävles fall handlar det om bl.a. buss 41 till Sandviken-Hofors m. fl.
Det jag mest är glad för just nu är att läsa hur landstinget Gävleborg lyckats förkorta vårdköerna i länet samt att landstinget har de senaste åren gått med överskott i kassan, vilket ger utrymme för att fortsätta utveckla länets sjukhus bl.a.
Jag tror ärligt att om vi får friskare människor i vårt län så kommer vi även klara framtidens utmaningar inom hälso- sjukvården. Ett sätt att få friskare människor är att dom faktiskt har ett arbete och en trygghet som gör folket starkare inför sina utmaningar. Detta kan vi ju konstatera att den borgliga regeringen totalt misslyckats med. Jag tror inte på att piska ut människor till ett arbete, det mår man bara dåligt om.
Men håller du med mig Patrik så är du välkommen till oss Socialdemokrater, vi förlåter synder.

/Sergio Manzanares - med äran att gästblogga

1 kommentar:

  1. Landstinget Gävleborg har under väldigt lång tida haft väldigt långa vårdköer(Sveriges längsta). Det är först när alliansregeringen satsar 1miljard till de landsting som uppfyller vårdgarantin som vårt landsting vaknar upp.

    De tidigare s-regeringarna betalade ut 4,5miljarder per år till de landsting som hade längst köer. Med de tidigare s-regeringarna lönade det sig att ha köer. Med alliansregeringen lönar det sig med att ha inte ha köer, vilken regering som styr gör skillnad.

    Den goda ekonomin finns endast på ytan. Med Sveriges högsta landstingskatt och en hälso- och sjukvård som varje går med stora underskott(-70miljoner under första halvåret i år), kan man inte säga att man har en bra ekonomi, men detta kommer vi nog få debattera i landstingsfullmäktige under budgetdebatten i November. Om vi inte träffas tidigare så gör vi det kanske då.

    SvaraRadera